iGOM Logo
Romlott a levegő minősége Esztergomban

Nyolc településen kifogásoltnak minősítették a levegőt, köztük Esztergomban is.

Ökumenikus imahét Esztergomban

Az ökumenikus imahét idei központi igeszakasza Mózes ötödik könyvében található Az…

Változik Eck András képviselő fogadóórájának időpontja

Változik Eck András képviselő fogadóórájának időpontja.

Csúfos kudarcba fulladt a fenyőfagyűjtés első fordulója

Ennél már csak jobb lehet! Szinte az egész város területéről érkeznek a jelzések, hogy a…

Akár 2020-ban elkezdődhet az Esztergomot az autópályával összekötő út építése

2019-01-06 21:46 Forrás: g7.hu

Hívták már 102-esnek, aztán lett R11, most M100-as ként hivatkoznak az utunkra.  Esztergom és az adófizetők nyerhetnek azzal, hogy nem épül meg az M0-s nyugati része, helyette Esztergom fele záródna a körgyűrű Budapest körül. 
A legújabb kormányzati elképzelések megvalósulása esetén is bezárulna az autópálya gyűrű Budapest körül, de nem kör, hanem inkább egy zsák alakja lenne, és nem végig M0-snak hívnák. A budai oldalon az M100-as és M10-es utak zárnák le az M0-ból és az M1-ből álló körutat.


Amíg az M0 nyugati szektor ügyében évtizedek során nem volt előrelépés, addig az M1  és Esztergom közti úté haladt előre: 2016-ban környezeti hatástanulmányt 72 millió forintért elkészíttette a NIF Zrt. 2018 januárjában 1,9 milliárd forintért a Constreal Mérnökiroda Kft. nyerte el a szerződést a környezeti hatástanulmány, az engedélyezési és a kiviteli tervek elkészítésére. Minderre 19 hónapja van a cégnek, ami igen feszes ütemezésnek tűnik, de még kisebb késéssel is meg lehet 2019 végére.

Míg az M0 nyugati szektorának kivitelezésének kezdete a messzi homályba vész, az M100-ast akár 2020-ban is elkezdhetik építeni.

A NIF is úgy gondolja, hogy 2020 közepén elkezdődhet az építkezés, ők 2022/2023-as átadással számolnak, jó eséllyel eddigre lehet meg minden engedélye az M0 nyugati szektorának. A mostani kormányrendelet még egy vitát eldöntött: sokáig nem lehetett tudni, hogy 2×1 sávon vagy 2×2 sávon épül meg az út, az R-jelölés pedig gyorsutat jelölt, amin akár szintbeli kereszteződések is lehetnek. A legújabb tervek alapján eldőlni látszik a kérdés, és autóútként valósulhat meg az út.

A kezdetben 102-es néven tervezett utat ugyan 2×2 sávval tervezték, de később 2×1 sávon szerették volna megépíteni. 2016-ban már R11 néven került be az út a kormány által megépíteni tervezett utak közé, idén januárban pedig újra nevet váltott, most éppen M100-as. A költségekre még nincsenek tervek, de a 32 km-re tervezett útszakasz biztosan lényegesen olcsóbb lesz, mint az M0 nyugati szektor. Nagyjából 100-150 milliárd forintra becsülhetőek a költségek.

Az út mellett szól az is, hogy Szlovákia felé északnak jóval egyszerűbben lehetne erre autópályát építeni, mint Váctól északra, a hegyes-dombos, sok természetvédelmi területet érintő szakaszon. Ráadásul így egy nagyon drága szakaszt lehetne jóval olcsóbban kiváltani. A hosszú távú terveket is segíti ez az út, mert ha valamikor szükség lesz az M0-tól délre egy újabb körgyűrűre az M5 felé, az ennek az útnak a meghosszabbítása lehet Martonvásár irányába.

Az M100-as azonban csak akkor lehet igazán az M0 alternatívája, ha megépül Kesztölc és Budapest között az M10-es néven tervezett út, kiváltva a számos településen át vezető, rendkívül túlterhelt 10-es utat, és megépül a 10-es út és a 11-es út közötti M0 szakasz. Ugyan ez az út is számos természetvédelmi területet keresztezne, de még így is biztosan jóval olcsóbb lehet, mint a sok százmilliárdos M0 építkezés a budai tájvédelmi körzetben.

Még egy nagyon fontos érv szól az M100-as mellett: Esztergom és térsége nagyon nehezen megközelíthető teherautóval, mivel csak keskeny, sok esetben a kamionforgalmat tiltó utakon át lehet eljutni. A keletről és délről érkező kamionok csak Budapesten keresztül érhetik el a várost, de nyugat felől is csak kerülővel lehet az M1-es autópályát elérni, vagy bürokratikus úton kell különengedélyeket kérniük a fuvarozóknak. A helyi vállalkozások számára ez komoly problémát okoz, sokszor jelentős kerülőket kell tenni. Az új út az esetükben érezhető költségcsökkentést hozna.

— írja a G7, ahol a teljes cikk is elolvasható.

 

Olvastad már?

Integettél Donald Trumpnak?

Karácsony második napján suhant át a magyar légtéren az Air Force One. Ahogy a Wikileaks…

Újra az Eszköz viheti majd a szemetet?

Bár a város hivatalos honlapján egy szó sem jelent még meg róla, Romanek Etelka polgármester …

Romlott a levegő minősége Esztergomban

Nyolc településen kifogásoltnak minősítették a levegőt, köztük Esztergomban is.

2020 végére befejeznék a Mária Valéria Hotel építését

Elég nagy fába vágta fejszéjét a Solva Property Ingatlanfejlesztő és Hasznosító Kft,…

© 2017-2019. igom.hu | Impresszum | hello@igom.hu